Emlékszel még a 2010-es évekre? Akkoriban a Facebook volt a király, a Twitter a csiripelő madár, az Instagram pedig a csillogó kirakat. De aztán, mint egy villámcsapás a derült égbolton, berobbant a TikTok. Rövid videók varázslatos kavalkádja, tele tánccal, humorral, kreativitással. De mi a titka a TikTok lenyűgöző sikerének? Hogyan lett belőle globális jelenség, ami átformálja a marketinget és a tartalomkészítést?
A világ minden táján vállalatok ezrei használják a TikTokot hirdetési felületként. Vajon csak egy plusz csatorna, amin elérhető a célközönség vagy varázsütés szerűen működő, kirobbanóan konverzáló lehetőség? Elmesélünk egy történetet, amiből magad is levonhatod a tanulságot.
Egerben járunk, 2016 az évszám. Egy akkor még csak 15 éves fiatal srác fejébe férkőzik egy gondolat: követni kéne az üzletember szülők példáját, és létrehozni egy vállalkozást. Némi spórolt pénzzel, na meg a szülők anyagi hozzájárulásával ez az ifjú titán Kínából importál párszáz mobiltokot. Néhány barátjával összefogva raklapokból felépít egy „üzletet” Eger belvárosában mondván, egy hét alatt kiárulnak mindent nagyon olcsón, és megsokszorozott hasznot húznak belőle. A középiskolás srác az iskolai szünetekben biciklizik át a „boltba” és menedzseli az eladásokat. Ismerős a sztori? Bizony, ez Diller Kevin és a Mobilfox története.
Szóval, az egri boltocska az órák közti szünetben nyitva van. A tervezett egy hetes nyitva tartás azonban hamar megdőlni látszik, ugyanis az üzlet beindul! Olyannyira, hogy átültetik az online térbe is. Elindul a webshop, ami már hozott annyit a konyhára, hogy a továbbiakban ne Kínából kelljen importálni, ugyanis futja az első nyomtatókra. Az alapanyag ugye adott: egy sima mobiltok.
A nagy elánnal induló webshop remélt sikere nem megy olyan jól, mint Kevin várja. „Sokáig nem ment jól, sokszor gondoltam, hogy semmi értelme. De addig próbálkoztunk, amíg végül megtaláltuk, ami működik. Nem nagyon szoktam feladni, mindig hiszek egy következő dologban” – mondja Kevin egy, a BudapestLab-nek adott interjúban. Az elég komoly sales attitűddel rendelkező Kevin nagy fába vágja a fejszéjét. Még mindig 2016-ban járunk, és ekkor az influenszer mint olyan, kevésbé ismert fogalom. Azonban ő felismeri a celebek és a videók kapcsolatában rejlő lehetőséget, és elkezdi termékeit ilyen formán is reklámozni.
A siker így már nem marad el: az online értékesítést adja a webshop, a fizikai boltocska pedig még jobban felpörög. „Elég lepukkant kis helyiség volt. De egy hétvége alatt kipofoztuk, telepakoltuk színes raklapokkal, jól sikerült az arculat, nagyon jó hangulata volt az egésznek, folyamatosan szólt a zene, csupa diák dolgozott bent.” Ugrunk egyet az időben: a 2017-es évet a cég 18 milliós árbevétellel zárja, és elindul az a core-biznisz, ami megalapozza a ma ismert Mobilfox hatást. Az igazi áttörést a 2018-as Black Friday hozza, egyedülálló akciókampánnyal készülnek az eseményre. Az évet végül 55 milliós árbevétellel zárják, a céget átköltöztetik egy újpesti 120 négyzetméteres pincehelységbe, ahol belefognak a fő termék kifejlesztésébe és tesztelésébe. Így megszületik a Full Shock tok. Hogyan kapcsolódik Kevin, a Mobilfox és a TikTok? Nos, 2020. februárjában felkerül az első Mobilfox videó, és elindul a megállíthatatlan sikerlavina.
Szóval, TikTok…a csapból is ez folyik. A civil és az üzleti szférában egyaránt naponta többszáz, sőt többezer videó áramlik felénk, most már gyakorlatilag minden platformon (köszönhetően Zuckerberg felvásárlásának és az összekapcsolásoknak). Hogy miért? A TikTok varázslatos felemelkedésének titka a lenyűgöző algoritmusában rejlik, amely mesteri módon méri fel a felhasználók preferenciáit, és személyre szabott videófolyamot kínál. A rövid, pörgős tartalom pedig tökéletesen illeszkedik a mai, gyorsan pörgő világhoz, ahol a figyelemfelkeltés kulcsfontosságú.
Ezt a lehetőséget meglátva Kevin elkezdi ontani a rövid videós tartalmakat a népre. Ennek köszönhetően többezer megrendelés fut be hozzájuk HAVONTA. A modell letisztult, működik, nevet is kap: glocal (global+local). A lényeg egyszerű: globális termék, globális stratégia, az értékesítés és a marketing lokalizált. Minden piacnak saját weboldala van, saját ügyfélszolgálata és egyedi hirdetései. Miért fontos ez? Más a hely, más a célközönség, más a lehetőség. Minden szegmens saját arculatot kap, így folyamatos a fókusz és a figyelem fenntartása. A cég terjeszkedik, a TikTok bővül, megjelenik a román, a szlovák, a görög oldal, sőt az USA behálózása is. Megszületik a jelmondat: Mobilfox. Legyél Member!
Nem egész 4 év alatt, a kezdeti mindössze 7725 megtekintést elérő Full Shock törésteszt videó történelemmé vált, Kevin pedig a rendkívül sajátos és egyedi kampányaival elérte a közel 3 MILLIÓS megtekintést.
Mint látjuk, a videók marketingben betöltött szerepe egyre fontosabbá válik. A rövid, tömör videók hatékonyabban közvetítik az üzenetet, mint a szöveg vagy a képek, és jobban megmozgatják az érzelmeket. A TikTok ezen a téren kiemelkedik, és a platformon rengeteg kreatív videóformátumot találunk, amelyek tökéletesen alkalmasak a márkaépítésre és a termékpromócióra. Így a TikTok nem csupán egy szórakoztató platform, hanem egy értékes eszköz is a marketingesek számára. A platformon rejlő lehetőségek kihasználásával a márkák elérhetik a célközönségüket, növelhetik a márka ismertségét, és fellendíthetik az értékesítést.
2023-ra a Mobilfox 10 országban, közel 150 influenszerrel, legalább 5 TikTok-csatornával és átlag 3 és fél millió megtekintéssel van jelen. Egy évben nagyjából 800 millió forintot költenek a marketingre. Hogy megéri-e? Hogyne! A cég a TikTok-on nőtte ki magát, elképesztően kreatív kampányokkal és reklámokkal. Csak hogy párat említsünk: Full Schock töréstesztek. Kidobják a telefont egy helikopterből. Mindezt influenszerekkel, ajándék tárgyakkal, végül egy 15 perces videó 20 millió forintos költséggel: közel 90 ezer megtekintés a Youtube-on. Áthajtanak rajta autóval: 210 ezer megtekintés. Építenek több mint 2000 tokból egy házat és crossmotorral átugratnak felette, miközben a mobil eldobják: 400 ezer megtekintés.
Agresszív marketing. Közben megszületik az új szlogen is: Te Mobilfox member vagy? Csak egy mondat, ami elhangzik a kampány- és a TikTok videókban. Megragadja a figyelmet, beférkőzik a fejekbe…és MILLIÓS megtekintést generál. Természetesen influenszerrel, az utca emberét is bevonva, a Z generációnak vicces kiadásban. Oh, igen. A célcsoport. A mai 20-as korosztály a neten él, ezt ne felejtsük el!
Szóval, a Mobilfox sikerét a jó marketingstratégiák, az évente 3 nagy kampány (Black Friday, születésnap, nyári akció) és a TikTok trendek mozgatják. A videók gyakorlatilag random indokalatlan témájúak, a fókusz a humorra épül. Azonban nem elég csak a trendeknek élni, azt meg kell dobni egy plusz elemmel is, ami csak az adott vállalkozás arculatát tükrözi. Hadacs Balázs, a Mito Creative social vezetője így fogalmaz a Forbes 2023. májusi számában: „Hozzá kell tenni vagy létre kell hozni valamit, ami csak rájuk jellemző. Ebben ők remek munkát végeznek, még úgy is, hogy a tartalom magját, a koncepciót nézve kiolvasható, hogy a nemzetközi színtéren kiktől inspirálódtak. Kommunikációjuk egyedi stratégiai alapokon nyugszik, a kivitelezés pedig platformautentikus.”
Fontos a jól megtervezett marketing stratégia: a Mobilfox havi 20 videót készít a 6 legfontosabb piacon, ez összesen havi 120 videó. Fontos továbbá a jó témaválasztás: a humor, a random kivitelezés, a fiatal generáció megszólítása, és mivel lehet a legjobban belopni magunkat a 30 pluszos célközönségbe? Hát persze, gyerekekkel. A legjobb fogás, gyakorlatilag minden marketing tekintetében vagy az állatok, vagy a gyerekek. És hogy csinálta ezt a Mobilfox? Egy pláza, egy játékbolt, ajándékok és a szlogen. Az eredmény: 2 millió megtekintés!
Innentől kezdve nincs megállás, Diller Kevin nagykorú lett, hivatalosan is ügyvezetője saját cégének, a cél világos, a törekvése pedig tagadhatatlan. „Elég korán értem. Én voltam az a forma, aki, ha átmentem egy haveromhoz, az első fél órában a szüleivel beszélgettem. És az elmúlt évek sikerei adtak elég önbizalmat, hogy ne érezzem magam kevésnek a feladatokhoz” (Diller Kevin, Forbes 2023. május)
Összegezve, a TikTok jó. Jó, mert felhasználóként hasznos és vicces tartalommal találkozhatsz, cégvezetőként, marketingesként pedig könnyen és egyszerűen elérheted, megszólíthatod célközönséged. A titok a tervezés, a stratégia, a kivitelezés. Na meg, hogy mennyit vagy hajlandó költeni rá?
Régóta vágysz valami igazán ütős áttörésre? Te is belevágnál, de nem tudod hol kezdd el? Vannak már ötleteid, de nincs, aki megvalósítsa? Amennyiben a TikTok adta lehetőségek felkeltették az érdeklődésedet, vedd fel velünk a kapcsolatot! Segítünk elindítani a csatornád, megvalósítjuk a vágyaid és kidolgozzuk az ötleteid. Velünk te is belekóstolhatsz ebbe a varázslatos világba! Nem gond, ha csak pár videót szeretnél, és az sem, ha állandó tartalomkészítésről van szó. Mi mindenről gondoskodunk! Látogass el weboldalunkra, a részleteket és csomagajánlatainkat megtekintheted a Videós tartalomgyártás menüpontban!
Indruch Beáta
Felhasznált sajtó: Forbes
Képek: Forbes (2023. május / ISBN 2050000089770)
Legutóbbi hozzászólások